Аз съм Боб

Първо, нека обясня какво е Боб и къде расте това животно. Боб може да е всеки. Единственото изикване е да имате шофьоркса книжка. Боб може да е мъж, жена, и всякакви други разновидности. Лесно е да станем Боб… само трябва да не шофираме след като сме пили.

Първият път който чух фразата беше докато работих в ресторант. Питах една група от 8 човека какво искат за пиене и те казаха: 7 ще пием бира, а осмият е Боб, така че трябва да го питаш. Първо си мислех, че се шегуват по някакъв странен холандски начин, но от една рекламна кампания разбрах, че промотират идеята за трезвен човек във всяка група излязла на запой или с други думи “Не карай пил”. Ето я и последната реклама:

Рекламата обяснява как ако някой иска да е 100% Боб не трябва да пие нито една бира. Звучи добре, нали? Интересното е, че рекламната кампания върши работа.

За България знам, че всеки пети българин смята, че може да кара пил. Прочетох също и, че наказанията не са особено големи.За рекламна кампания от България знам само за изпотрошените автомобили, наслагани на опасни места по пътищата из страната. Има ли други? А успешни ли са? А мислите ли, че идеята за Боб може да е популярна в България?

9 thoughts on “Аз съм Боб

  1. Не всяко проишествие задължително бива свързвано с употреба на алкохол.Понякога и трезви водачи допускат ПТП. От друга страна пияни , минават без никакви проишествия.Въпрос на самоконтрол и реакции спрямо обкръжаващата среда.

  2. В България имаше няколко кампании. Някои от тях бяха по телевизиите. Иваниандрей се блъсна пиян в камион за боклук в Стара Загора (http://www.dnes.bg/crime/2008/08/08/quot-sblysyk-quot-na-ivan-s-boklukchiiski-kamion.55440). Максим Стависки пък беше лице на кампанията “Не карай пил, стигни жив”, когато премаза хората пиян с Хамър.
    С което не искам да кажа, че тия кампании винаги завършват с пиянска катастрофа на участниците, а просто това са двата случая, които помня, поради абсурдността им. Иначе, доколкото съм наясно, периодично има подобни кампании, но не са под формата на образователни клипчета, а са някви “личности” да четат морал. Очевидно неудачна форма.
    Има една австралийска серия клипчета, от която ми се изправя косата: http://www.youtube.com/watch?v=MMGCaooEScg
    Ако говорим точно за DD (designated driver, каквото е BOB, а не просто да не караш пил), в градовете в България това не е толкова необходимо. Такситата са достъпни, обществен транспорт има (макар и не през нощта), често може да се излиза и без транспорт, не е толкова разпространено един да събира приятелите си с кола, да се забавляват и после да ги прибира. Затова е по-добре да се работи просто за awareness, а не да се препоръчва винаги да има в компанията шофьор.

  3. Наде,

    Проблемът е, че КАТ, държавата и бизнеса печелят от катастрофите и счупените коли дотолкова, доколкото катастрофиралите са невредими. Целта е ако може колата да е унищожена, а човекът цял. Това е оптимизационна задача – включва нови системи за безопасност на първо време. На второ е много важно да не се прескочи границата. Един начин да се дава “отбой” е чрез рекламите. Катастрофите не трябва да намаляват, но жертвите не трябва да има. Това е задачата. Математическо оптимиране.

    Ако имаше истинско желание да се реши проблема, то системата щеше да е съвсем друга. На първо време нямаше да правят автомобилите развиващи по 200 км/ч, при положение, че максимално разрешената скорост е 120 по магистрала. След това щяха да инвестират и развият градския и междуградския транспорт така, че да обезсмислят автомобилите. Да, ако половината от парите, които се дават за подмяна на смачкани ламарини и пукнати пластмаси се вложат в обществен транспорт, то проблемите на пътя ще бъдат в пъти по-малко.

  4. * А относно “ниските наказания” – нещата са ясни. Хората, които са карали пили не трябва да са на пътя, т.е. трябва да им е взета книжката. Но не, защо КАТ да изхвърля най-доходоносните си клиенти? Предпочитат да им вземат глоба, да им вземат пари за “възстановяване на точките” и да ги пуснат обратно в движението. Затова е и тази сегашна масова кампания да ни убеждават, че “българина разбира само от глоби”.

    Те са прави за едно – ако глобата е солена глоба човекът няма да повтори. Именно затова глобите НЕ са солени, а се държат на оптимизационния максимум.

    Освен това – дори глобите да станат достатъчно “солени”, че да има възпитателен ефект върху водача, то ще се получи частично решение. Ще бъдат възпитавани само потърпевшите и бедните. Остава голямото множество на “аз имам пари и не ми дреме, че ще ме глобят”. И катастрофите няма да намалеят драстично. И пилите ще си пият.

    Решението пак го казах – премахваш доказано лошите шофьори от пътя и паралелно с това инвестираш в обществен транспорт. Да, ама не – от това ще спечелят гражданите, а не депутатското лоби. Затова и няма да стане. Не тук в България, не и в “западния свят”. Той е планиран така, че да подклажда проблемите, да ги захранва и контролира, а не да ги разрешава.

  5. Царю, благодарим ти, че преди 10 години изрита от властта Драгалевския Българоубиец. Ако не беше Ти този изверг щеше да умори всички нас, да отнеме и продаде органите ни, а имуществото ни да заграби! Само Ти, Ваше Величество, ни спаси от мъчителна и позорна смърт тогава! Само Ти и затова ще ти бъдем вечно благодарни! Ще подкрепим г-жа Кунева, понеже Ти, Царю, най-добре знаеш кой е читав и кой не. Всички като един ще гласуваме за г-жа Кунева. Да живее Царя!!! Да живее Отечеството!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s