Първи сблъсък с новите ЕГН-та

Днес изписаха племенницата ми от родилното. Голяма сладурана със собствено мнение – роди се не на 10.09.08, както беше термина, не на 08.08.08, когато на кака й изтекоха водите, а на 09.08.08. – лъвица в семейството.

След интереса ми към свидетелството й за раждане загледах ЕГН-то – 084809****. Ясно ми е, че тъй като още има живи хора, родени 1908 няма как ЕГН-то да е 08, но то беше! Изумена, започнах да мисля надъълго и нашироко защо са сменили месеца. И след минутно мълчание измислих🙂 Странността в месеца подсказва, че годината не е 1908 (няма как да променят годината, тъй като има хора, родени 48, 58, 88…). А защо точно 4. 1 – логично не става, както и 2 и 3, защото може някой да обърка, че това е датата. И тъй като дните в месеца са макс 31, не е проблем да сложат за месеца 4. Тъпо е, че като си роден Декември месеца ти ще е 52…

И защо имаше толкова много майки, които искаха секцио на 08.08.08 след като ЕГН-то на децата им ще е 084808..

Как може 8 години да не съм забелязала и да не съм се интересувала от подобно развитие на събитията🙂 тепърва открих топлата вода🙂

28 thoughts on “Първи сблъсък с новите ЕГН-та

  1. Ибаси, никога нямаше да се сетя, даже по-скоро бих ги осъдил, че са ми сбъркали ЕГН-то.🙂

  2. Не схванах много точно логиката, но улових замисъла🙂
    Toчно на GSM номер ми прилича на мен, както вече споменах. Аз ако бях с такова ЕГН щях да си купя и специален номер на телефона, поне да ги помня по-лесно двете, а е и някак готино😀

  3. Е какво пък ? Априлските бебета имат яки егенета. ;] А на мен като ми бяха дали женско ЕГН да рева ли сега ?😀 Не! …как ще рева като точно за това пропуснах казармата. ;] А сега ЕГН-то си ми е наред и си имах 9 месеца за лично ползване. ;]]]

  4. Въпреки, че съм се интересувал от обстоятелствата свързани с ЕГН-тата след 2000-та година, никой не ми е дал точен и ясен отговор. Въпреки, че съм питал хората, които се занимават с това. И не знам къде може да се види кое-как-точно, за да знаят хората. Защото практиката ни досега си е казала думата. Аз лично ще се пуля като видя ЕГН започващо с 085206****, примерно….

  5. Хахаха, кой не е чел закона за гражданска регистрация :]

    http://lex.bg/laws/ldoc.php?IDNA=2134673409

    за тези, които като мен предпочитат смляна информация : http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D0%BD_%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%B6%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%80

    [bg.wikipedia.org -> ЕГН]

    Всъщност нещата добре са си измислени. И да, има започващи с 3 и 5 ЕГН-та. Не се притеснявайте, валидиращите ЕГН-та това го знаят – никой няма да помисли, че сте родени 51-ви месец :]

  6. Наде, правилото е да се добавя 40 към месеца и да се образува сбор.
    Не си го разбрала, защото не си се интересувала.. На колко годинки си била 2000 г., когато го въведоха?😉
    А иначе това е най-логичната стъпка.
    Не подлежи на съмнение, че някъде неща трябва ад се добави, но годините са сто, дните в месеца – към 31, само месеците са малко на брой – 12 – затова и тях са “атакували”.🙂

  7. Правилото да се добавя 40 не е точно така. Преди 100 години се е добавяло 20 (не помня вече кой ми го каза). А иначе си права – не се бях интересувала досега. Сега вече си го знам че и даже (заявява гордо) сама успях да си го обясня.

  8. Честито ти “лелинство”🙂 ! Малко със закъснение го казвам ,за което се извинявам.
    Радвам се и че е моята зодия🙂 ,една от най хубавите според мен.

  9. “Акъли”, 2 не може, защото при родените през 19 век /т.е. 1893г. например/ се прибавя двойка към месеца за да не се объркат годините, съответно 3 е аналогично – необходими са четни числа заради дванадесетте месеца в годината – затова е четворка! Не е куха приумица, а желязна логика!
    P.S. Не съм на щат в ЕСГРАОН, но се интересувам от ЕГН-та! Любител копой съм! :/))) /подигравка!/

  10. Вземете сега още 91 години странни месеци в ЕГН-то (при условие, че не се открие крем забавящ стареенето). А колко трудно би било да преминат към нова система и да вкарат още 2 цифри към тъпия номер. Ма защо, като е по-яко да има бюрокрация и сметки.

  11. Моето ЕГН е направено по датата от свидетелството ми за раждане, а там нещата са сгрешени отпреди 28 години, дъл да ги поправям или повече главоболия ще имам…

  12. http://georgi.unixsol.org/programs/egn.php
    Ще ви се разяснят доста неща от тази страница.
    Първите 6 цифри – дата на раждане , като месеца – + 20 за родени преди 1900 + 40 за родени след 2000

    следващите три цифри от ЕГН- са пореден брой на родения по регион на горната страница има списък с региони , последната десета цифра е изчисление от педходните 9 и се нарича контролно число , за тези които си мислят че “ей така” може да се “шибне само” две цифрички още да си помислят пак . Поздрави

  13. Много ми е интересно, дали тази информация,която получих е вярна?А именно- в службите на ЕГН-то, там дето може да си вземеш акт за раждане/ могат да ти кажат и часа на раждане ,само при лично поискване ? Знае ли някой дали това може да е вярно?

  14. Преди 100 години се е добавяло 20 (не помня вече кой ми го каза).

    САМО ЗА СПРАВКА: ЕГН е въведено в България през 1977 г.

  15. тогава как ще обясниш егн-то написано на акта за раждане, който е даден на баща ми ВЕДНАГА след раждането му през 1971 ?

  16. Много голямо значение взе да се придава на някакъв пореден номер. Каталожни номера.Не разбрах само кое му е логичното месеца да не започва със 2 или 3, сякаш има месеци над 12-то число.

  17. Много се е изписало по темата и въпреки, че отговорът го има, той е поднесен по начин неразбираем за повечето от аудиторията. Ето и обяснение, което може да е по-ясно:

    ЕГН се въвежда през 1977 година само за живи български граждани към момента. И тъй като в този момент е имало още родени през предходния век – 19-ти или 18хх година, се е наложило по някакъв начин да се разграничи дали си роден 18хх, 19хх, 20хх впоследствие, тъй като се е възприело, че годината се обозначава само с 2 цифри, трябва да се разграничат тези родените през различните векове. Тъй като числата за годините се използват всичките, т. е. от 00 до 99, възможността е да се използват или месеците или дните. Дните са 31, така че там има по-малко цифри за уползотворяване, т. е. от 32 до 99, а при месеците, те са повече, т. е. от 13 до 99 и дава по-голяма възможност за маневриране. Контролното число не може да се манипулира, тъй като то се генерира въз основа на другите 9, а предходните дни обозначават място на регистрация и пол, които също не може да се манврират. Затова съвсем логично, от ЕСГРАНО избират най-смисления вариант, към числата за месеците да се прибави число за родените през различен век, тъй като родените на една дата, от един пол, в един район, теоритично може да имат един и същи ЕГН, което обезсмисля приложението му, т. е.

    Мъж роден в София на 10 март 1915 година и мъж роден на 10 март 2015 година отново в София, биха могли да имат един и същи номер и тогава трябва да се разглеждат други атрибути, за да се различаваме в обществото един от друг, защото съвсем теоритично е възможно лицето да е със същото име и тогава трябва да се подходи към сравняване на родители и т. н., което е доста сложно и ненужно.

    Възприет е механизма, че родените преди 1900 година, ще се записват като се прибави 20 към месеца, в който са родени, а в последствие, за родените след 1999 година, се прибавя числото 40. Така, ЕГН-то пак обозначава датата на раждане, но месецът се изписва като се прибави определено число, в зависимост от това, в кой век е родено лицето. Дали е можело да се обозначи по друг начин, като се прибави число, което да обозначава века – да, определено, но явно е възприето да се съкрати дължината, за да не се помнят една върволица цифри.

    При така избраната конвенция, този механизъм ще служи за 5 века – за родените през 22-ри век, ще се прибавя 60, за тези през 23-ти – 80 и след това ще трябва да се измисли нещо друго, като например, да се прибавят числа към датите, а не месеците. Но това означава, че тази система ще е още в сила тогава, а може дотогава да измислят нещо друго.

    Надявам се това да е пояснило казуса с различното изписване на ЕГН-та.

Leave a Reply

